sprężyny
Sprężyna to element konstrukcyjny wykonany z materiału o najwyższym module sprężystości ukształtowana tak, aby cechować się dużą podatnością na obciążenia większą, niż wynika to z modułu sprężystości. Na sprężyny stosuje się materiały o najwyższej wytrzymałości. Są to zazwyczaj stale o dużej zawartości węgla, często z dodatkiem Mn, Si, Cr, V, Mo, W i innych pierwiastków, hartowane i nisko odpuszczane. Dla przekrojów d≤10 mm jest to zazwyczaj stal węglowa wyższej jakości, o zawartości 0,6÷0,9% węgla lub drut sprężynowy o ok. 1,0% węgla. Dla d > 7 mm natomiast, stale stopowe obrabiane cieplnie po ukształtowaniu sprężyny.
Dla pręta o d≤8÷10 mm sprężyny są wyginane lub zwijane na zimno po obróbce cieplnej. Po zwijaniu mogą być nisko odpuszczane. Dla pręta d > 8÷10 mm sprężyny kształtowane są na gorąco przed obróbką cieplną. Operacje powiększające wytrzymałość zmęczeniową:
−kulkowanie (powiększenie wytrzymałości o 50÷100%),
−szlifowanie powierzchni pręta.
Zabezpieczanie przed osiadaniem (zjawisko pełzania) dokonuje się przez przeprężanie
(obciążenie powyżej granicy sprężystości przez 48 godzin lub do 2000 obciążeń udarowych). Stosuje się zabezpieczanie przed korozją: malowanie, fosfatyzowanie, cynkowanie, oksydowanie, chromowanie, itp.
PODSTAWOWY PODZIAŁ SPRĘŻYN: